Laboratoria etnograficzne


Badania terenowe na Polesiu. Fot. W. Lipiński


Laboratorium etnograficzne to zajęcia charakterystyczne dla naszego instytutu, pozwalające na wyjątkowe uczenie się w działaniu. Jest to specyficzna, intensywna i długotrwała forma zajęć, skoncentrowana wokół konkretnego problemu badawczego, trwająca od połowy pierwszego do połowy trzeciego roku studiów licencjackich.

Praca studenta nad wybranym problemem w ramach laboratorium odbywa się zarówno na uczelni, jak i w trakcie terenowych badań etnograficznych - zwykle są to 4 wyjazdy w teren. Podczas zajęć poznaje się warsztat pracy antropologa od początku do końca: od przygotowania koncepcji badań, analizy literatury, przez przygotowanie kwestionariusza do wywiadów i osobiste prowadzenie badań terenowych aż po opracowanie materiałów i pisanie pracy końcowej. Wyniki badań przedstawia się na forum Instytutu lub w druku. Student ma do wyboru uczestnictwo w jednej z kilku grup o odmiennej tematyce. Grupa pracuje w ramach szeroko zarysowanego tematu, jednak każdy ze studentów formułuje swój temat badawczy.

Efekty badań studentów w zbiorach tekstów:

        

***

 

Laboratoria etnograficzne w latach 2023-2025

Agata Hummel, Amanda Krzyworzeka

Tytuł: Alternatywy rolnicze w kontekście współczesnych przemian na wsi
Laboratorium w latach 2023-2025
Strona:
Opis zajęć: w USOS

Projekt ma na celu analizę alternatyw rolniczych, takich jak rolnictwo ekologiczne, czy ruchy nowo-chłopskie w kontekście współczesnej wsi, która coraz bardziej się wyludnia i przekształca w miejsce rozwoju przemysłowej produkcji rolnej lub w atrakcję turystyczną. Badania grupy laboratoryjnej prowadzone będą w okolicach Grzybowa, w województwie mazowieckim. Tematy, które będą nas interesować, to między innymi: wartości stojące za różnymi modelami rolnictwa, zmieniająca się sytuacja gospodarcza na wsi, jej wpływ na lokalne relacje społeczne (w tym na gospodarkę wzajemności i na relacje pomiędzy reprezentantami różnych rodzajów gospodarstw), podejście do pracy, planowanie i podejmowanie decyzji w różnych modelach rolniczych, wpływ mechanizmów rynkowych i polityki rolnej na działalność rolniczą, konsumenci gospodarstw alternatywnych i ich relacje z rolnikami.

<wróć do spisu>

***

Anna Malewska-Szałygin

Tytuł: Dynamika wyobrażeń społecznych
Laboratorium w latach 2023-2025
Strona:
Opis zajęć: w USOS

Projekt badawczy grupy laboratoryjnej szuka odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób zmieniły się wyobrażenia społeczne dotyczące obywatelek i obywateli Ukrainy w sytuacji, gdy kontakt bezpośredni gwałtownie się zwiększył w wyniku masowej migracji spowodowanej rosyjską
agresją.
Zapleczem teoretycznym projektu są pojęcia „wyobrażenia społeczne” (Charles Taylor) oraz „stereotypy” (Jan Stanisław Bystroń, Zbigniew Benedyktowicz, C. Lippman, Homi Bhabha). Zgodnie z twierdzeniami teoretyków upraszczające stereotypy powstają w wyniku braku dynamicznych relacji bezpośrednich i powinny erodować pod wpływem bliskiego kontaktu. Badania laboratoryjne mają na celu sprawdzenie prawdziwości tej tezy i przyjrzenie się procesowi konstruowania aktualnych wyobrażeń o uchodźcach z Ukrainy.

Prace badawcze będą prowadzone we wsiach powiatu i mieście Nowy Targ, na Podhalu. Grupą badaną będą polskojęzyczni mieszkańcy regionu wchodzący w różnego typu relacje z osobami uchodźczymi z Ukrainy. Techniki badawcze obejmują wywiady otwarte, pogłębione, prowadzone w terenie oraz obserwacje uczestniczące, dokonywane zarówno w terenowym kontakcie bezpośrednim, jak też w przestrzeniach sieciowych takich jak: media społecznościowe, strony internetowe i inne.

<wróć do spisu>

***

Małgorzata Owczarska

Tytuł: Odra – życie, katastrofa, nadzieja? Zamieszkiwanie kryzysu ekologicznego
Laboratorium w latach 2023-2025
Strona:
Opis zajęć: w USOS

To laboratorium zajmie się relacjami ludzi, wody i innych stworzeń na Odrze dotkniętej katastrofą ekologiczną. Jest to zaproszenie do badań etnograficznych nad zmianami klimatycznymi, antropopresją i sytuacją wód w Polsce. Głównymi pytaniami badawczymi są: Co to znaczy śmierć rzeki? Jak i kto (ludzie i inne byty) odpowiadają na zaistniałą sytuację? Czy w obliczu kryzysu można szukać nadziei? Jak kształtują się kulturowe, lokalne aspekty życia w kryzysie ekologicznym? Grupa zajmie się społecznymi konsekwencjami trwającej na Odrze katastrofy, wyobrażeniami rzeki, sposobami radzenia sobie z kryzysem (np. samoorganizacją, aktywizmem, planami ekologicznej odbudowy Odry przeciwstawianymi dalszej jej regulacji, tworzonymi na temat Odry opowieściami). Istotną kwestią będzie refleksja nad transformacyjnymi aspektami kryzysu. Prace będą miały charakter antropologiczny i trans-dyscyplinarny.

<wróć do spisu>

***