Laboratorium - Praktyki ciała jako obszar komunikacji międzykulturowej
prowadząca: prof. dr hab. Anna Wieczorkiewicz
oraz mgr Ruxandra Ana, mgr Karol Górski, mgr Oskar Lubiński
Zajęcia od lutego 2017 do lutego 2019
Praktyki ciała jako obszar komunikacji międzykulturowej: przystanek Warszawa
Czego oczekujemy zapisując się na zajęcia nauki flamenco lub tajskiego boksu albo szukając na kanałach youtube instruktaży jogi? Jakie mamy nadzieje oddając się w ręce tybetańskiego lekarza? Co leży u podłoża decyzji, by udać się do salonu tatuażu i piercingu? Dlaczego chcemy włączać w nasze biografie tego rodzaju praktyki cielesne – zrodzone poza kręgiem naszej kultury i niosące w sobie rys egzotyki?
Te pytania to punkt wyjścia do pogłębionej refleksji nad sposobami, w jakie człowiek (istota zmysłowo-cielesna) rozpoznaje siebie i organizuje swoją egzystencje w ulegającym ciągłym fluktuacjom środowisku społeczno-kulturowym.
Od czasów gdy etnologia i antropologia zaczęły formować się jako dyscypliny naukowe jej adepci problematyzowali kwestie ciała. Kiedy ówczesny antropolog znalazł się w egzotycznym terenie, od razu zauważał „osobliwy” wygląd tubylców i ich lokalne sposoby posługiwania się ciałem. Kulturowe opracowywanie ciała stanowiło dogodny punkt wyjścia do ogólniejszych rozważań nad tożsamościami zbiorowymi, a przetwarzane na mocy obyczaju ciało konotowało złożone systemy symboliczne. Zakładano, że jest ono fundamentalne dla porządków kulturowych i społecznych, dla odczuwania ludzkiego bycia w świecie.
To założenie nadal pozostaje w mocy; zmieniła się jednak sytuacja antropologa.
Dzisiaj różne sposoby posługiwania się ciałem zdają się energicznie, wielotorowo i wielokierunkowo przemieszczać po świecie – czasem wraz ze swoimi nosicielami (czyli ludzkimi ciałami), kiedy indziej niezależnie od nich (łączami internetowymi krążą instrukcje i wzorce). W zasadzie antropolog nie musi nigdzie jechać; wystarczy, by rozejrzał się wokół siebie (lub by spojrzał w lustro).
W naszym codziennym życiu możemy splatać praktyki ciała o różnej proweniencji kulturowej - w tym sposób z niejednorodnych elementów tkamy własną biografię. Natomiast egzotyczne lub wtórnie egzotyzowane pomysły na robienie różnych rzeczy z ciałem wciągnięte są w pracę międzykulturowego przenoszenia, modyfikowania, negocjowania znaczeń i sposobów ich zastosowania. Tej dwojakiej pracy będziemy przyglądać się w czasie badań na laboratorium.
Teren badań
Bezpośrednim terenem badań będzie Warszawa rozumiana jako obszar, w którym krzyżują się kulturowe praktyki ciała o różnych genezach, często wyraźnie przetworzone i poddane lokalnym celom, ale zachowujące rys dawnej egzotycznej proweniencji.
Problemy badawcze
Interesować nas będzie przemieszczanie się tych praktyk, modyfikacje ich formy, przemiany funkcji, a także sposoby, w jakie aktualizują się one w ludzkich biografiach, nadają im styl, przyczyniają się do tworzenia wspólnot emocjonalnych. Oczywiście poszczególne praktyki skłaniać będą do zadawania specyficznych dla nich pytań badawczych, ale refleksja nad potencjałem negocjowania sensów kulturowych i kreowania codzienności dotyczy ich wszystkich.
Przykładowe obszary badawcze
Taniec (np. latynoski, afrykański), sztuki walki (np. capoeira, ju-jitsu, tajski boks), ćwiczenia (joga, tai-chi), praktyki zdobienia ciała (np. tatuaż, piercing), praktyki przebierania (np. cosplay), praktyki zdrowotne (np. medycyna ajurwedyjska)
(Wymienione praktyki to jedynie przykłady – każdy może wybrać jako przedmiot badań dowolną praktykę ciała pod warunkiem, że jest to praktyka o obcej proweniencji kulturowej, w pewnym stopniu konotująca sens macierzystej kultury, zaadaptowana w Polsce i mająca istotny zauważyć zasięg funkcjonowania.)
Przykładowe konteksty teoretyczne:
antropologia ciała, antropologia mobilności, kultura konsumpcyjna, globalny przemysł kulturowy, teoria postkolonialna, teoria aktora-sieci.
Dla tego laboratorium rekomendowane są zajęcia z antropologii ciała – na nich omawiać będziemy podstawy konceptualne związane z antropologicznym badaniem ciała. Natomiast na zajęciach laboratoryjnych będziemy zmierzać do tego, by jak najszybciej rozpoznać teren: każdy uczestnik powinien rozpoznać swoje indywidualne predyspozycje badawcze w konfrontacji z różnorodnym materiałem i różnymi obszarami badań i nabyć kompetencje potrzebne do jego eksploracji. Pod koniec pierwszego semestru laboratorium każdy będzie mógł już określić własny obszar badań.