Jestem adiunktem naukowym w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej, magistrem archeologii i etnografii, doktorem nauk o sztuce. Interesuje mnie interdyscyplinarne podejście do badania znaczeń materialnej rzeczywistości, zwłaszcza tych jej elementów, które prowokują ludzi do podejmowania konkretnych działań, współtworzących praktyki kulturowe takie jak: chęć posiadania i kolekcjonowanie przedmiotów, oddawanie im czci, emocjonalne reagowanie na kontakt z nimi, etc. Prowadzone przeze mnie zajęcia dotyczą zagadnień antropologii sztuki oraz kulturowych uwarunkowań postrzegania obrazu; moje laboratoria poświęcone były kolejno: współczesnej sztuce dewocyjnej, biografiom rzeczy oraz zabytkom dziedzictwa narodowego. Doceniając wielkość cudzej myśli staram się też w miarę możliwości przybliżać polskim czytelnikom interesując prace badaczy zagranicznych w moich tłumaczeniach.
antropologia sztuki, kulturowe uwarunkowania postrzegania obrazu; biografia rzeczy i społeczne tworzenie zabytków dziedzictwa narodowego
2002 - doktor nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski, Instytut Historii Sztuki, tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce
1990 - magister - etnologia - Uniwersytet Warszawski, Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej, dyplom z wyróżnieniem
1988 - magister - archeologia - Uniwersytet Warszawski, Instytut Archeologii
La visite du patrimoine national: entre politique et tourisme, „Ethnologie Francaise” XL, 2010, 2, s.273-284 (ERIH, INT1).
The Seventh Life of Polish Folk Art and Craft, ETNOLOSKA TRIBINA r. 2010, str. 71-85 (ERIH, NAT).
Niepamięć getta, „Konteksty” nr 284-285 (1-2/ 2009), s. 42-44 (ERIH, NAT).
Czy następuje ’antropologizacja’ badań nad sztuką? w: Zanikające granice. Antropologizacja nauki i jej dyskursów, str. 217-232, Biblioteka Telgte, r. 2009
O urodzie Matki Boskiej: „oswojenie” formy a waloryzacja przedstawień religijnych, „Ikonotheka”, nr 21, r. 2008, s.213-224 (ERIH, NAT).
Sąd smaku, czyli nierówni w społeczeństwie równych: głos w dyskusji o Licheniu ARCHITEKTURA Nr 7(lipiec) r. 2008, str. 40-42
Tożsamość rzeczy, "Kultura Współczesna" nr 3 r. 2008, str. 91-99.
Przeszłość miasta jako wartość: społeczne tworzenie autentyczności Warszawy i jej zabytków, w: Człowiek w mieście: symbioza, adaptacja,konflikt, Warszawa: DW Elipsa 2008, s. 128-134.
Interpretacja zabytku jako dzieło. Wawel z perspektywy współczesnych zwiedzających, [w:] Wielkie dzieła - wielkie interpretacje. Materiały LV ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki Warszawa. 17-18 listopada 2006. Pod red. M. Poprzęckiej, Warszawa 2007, s. 263-270.
Zaproszenie „na grilla”, czyli legenda na dzień św. Wawrzyńca w: Gadżety popkultury: społeczne życie przedmiotów, str. 279-298, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, r. 2007
Mourning John Paul II in the Streets of Warsaw, "Anthropology Today", vol.23 (2007), no 4, pp. 3-6 (ERIH, INT2).
Warszawa w oczach tubylczego przewodnika, "Op.cit", nr 37 (4/2007),s. 3-5.
Wspólne dziedzictwo jako symbol, "Kresy" nr 69-70 (1-2/2007), s.164-167.
Koty to psy, a świnia jest brudna, bo nie przeżuwa pokarmu i dwoi kopyto, "Op-cit", nr 35 (2/2007), s.37-39.
Observations of a Post-East European Member: EASA 2006, "Anthropology Today" vol.23, (2007) no 2, p.26
Rzeczywistość. Bez Clifforda Geertza, "Op-cit", nr 33 (6/2006) s.17.
Prawda jest tylko ostatnią wersją opowieści, Op-cit 1/2006.
Etnografia rozumiejąca krok po kroku, w: Horyzonty antropologii kultury, Warszawa: DiG 2005, s. 91-98.
Zabytki dziedzictwa narodowego a problem stosunku do przeszłości, "Konteksty" 3-4/2004, s.206-208.
Święte obrazki, Licheń i sąd smaku, „Konteksty” nr 1-2/2002, s.117-119.
The Sacred Heart of Jesus: Shaping the Visual Identity of Modern Catholicism in Spain, w: Identity in Transformation, Kempny M. i Jawłowska A. ed., Westport 2002.
Czy podobają się nam nasze kościoły? Ankieta „Znaku”, „Znak” nr 531 (8/99), s.77-81.
Potrójne życie chusty Weroniki, „Znak” nr 529 (6/99), s.60-63.
Obraz tego Boga, którego wielbi artysta. O obecności sacrum w sztuce współczesnej, „Ethos” nr 4/1997, s.187-194.
Dwie strony tej samej monety, „Konteksty” nr 2/1995, s. 30-32.
Wyobrażenie Twarzy Chrystusa w ikonie karpackiej, „Polska Sztuka Ludowa - Konteksty” nr 2/1992, s. 17-32.
Kirsten Hastrup, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2008 (z angielskiego)
Mary Douglas, Ukryte znaczenia, Kęty: Wyd. Derewiecki 2007 (z angielskiego)
Marcel Griaule, Bóg Wody (z Arnoldem Lebeufem), Kęty: Wyd. Derewiecki, 2006 (z francuskiego)
Ulf Hannerz, Odkrywanie miasta, Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2006 (z angielskiego)
Paul Willis, Wyobraźnia etnograficzna, Kraków: Wydawnictwo UJ 2005 (z angielskiego).
David Freedberg, Potęga wizerunków, Kraków: Wydawnictwo UJ 2005 (z angielskiego).
Gordon Mathews, Supermarket kultury, Warszawa: PIW 2005 (z angielskiego).
Brian McNair, Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Warszawa: Muza 2004 (z angielskiego)
Barry Cunlife, Starożytni Celtowie, Warszawa: PIW 2003 (z angielskiego)
Mary F. Rogers, Barbie jako ikona kultury, Warszawa: Muza 2003 (z angielskiego)
Richard Rudgley, Alchemia kultury, Warszawa 2002
Dean MacCannell, Turysta: Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002 (wspólnie z A. Wieczorkiewicz)
Angus Fraser, Dzieje Cyganów, Warszawa 2001
Timothy Mitchell, Egipt na wystawie świata, Warszawa 2001
Zygmunt Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000
Ruth Benedict, Chryzantema i Miecz, Warszawa 1999
Carlos Fuentes, Pogrzebane Zwierciadło, Łódź 1995
Udział w międzynarodowych projektach badawczych
6/07-27/07/2008 gość projektu Erinnerungskultur realizowany przez Geistenwissenschaftlische Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas, Uniwersytet Lipski (Lipsk, Niemcy)
Badania własne - fianansowanie MNiSW
Od 2007 Sztuka w teorii i praktyce antropologicznej (Finansowanie: Badania własne - środki MNiSW)
21-22.06/2011 Paryż. Jubileusz Ethnologie Française - międzynarodowa konferencja; planowane prowadzenie (wraz z Orvarem Lofgrenem) rozmowy na temat dziedzictwa i kultury.
Lizbona, 9-12/09/2010, Universidade Nova de Lisboa/ CRIA, konferencja Tourism and Seductions of Difference, , referat pt. Embodiment of the Founding Myths of National History: Polish visitors at the Royal Castles in Warsaw and Krakow.
Lizbona, 16-17/09/2010, konferencja SIEF Working Group on Heritage and Property, referat pt. Constructing a „Monument of National History and Culture” In Poland: The Case of Royal Castle in Warsaw.Lublana, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Lublański, 25-27/11/2010, Beyond Essentialism, referat pt. Taste for the folk character never dies but changes vocabulary.
15-16/10/2009 Anthropology of Europe: What is it and how should it be practiced?, Poznań, Uniwersytet Adama Mickiewicza, European Association of Social Anthropologists. Referat: (Mis)Understandings in Fieldwork At Home and Abroad.
18/01/2010 The Material Culture of Catholic Devotion c.1850-1950, St.Patrick’s College, Thurles, Irlandia; referat: Spanish Civil War detentebalas (stop-bullets) and their origin: on popular meanings of the Sacred Heart of Jesus.
16-20/06/2008 9th Congress of SIEF (Societe Internationale d’Ethnologie et de Folklore),Univeristy of Ulster, Derry, Irlandia Północna, referat: „Eurosodoma” and „Antemurale Christianitatis” Europe in the discourse of the National Catholic media and their public in Poland
26-29/08/2008 10th Biennial EASA Conference (European Association of Social Anthropologists), University of Ljubljana, Lublana, Słowenia; referat: Socialist Art, Socialist Lifestyle: Alleviating Memories of the Socialist Past in Poland.
28-30/06/2007 Religious Traditiom, Communism and Cultural Reevaluation: Bautzen, Niemcy, organizator Universität Leipzig, Geisteswissenschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas. Referat: The Judgement of Taste in the Context of Images of the Virgin.
18-21/09/2006 Kongres European Association of Social Anthropologists w Bristolu, referat "Mourning John Paul II in the streets of Polish cities an enacting communita"
10 maja 2011 - Koło Naukowe Antropologii Rzeczy i Muzealnictwa,Międzyuczelniana Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "doRZECZY" w Warszawiw; otwarcie panelu Rzecz w Muzealnictwie referat: Jakich rzeczy potrzebuje współczesne muzeum i po co?
23-24/09/2010, konferencja Za miedze, za morze, w zaświaty… towarzysząca zjazdowi walnemu PTL, referat pt. Podróż w czasie: zwiedzanie historycznych budowli i kompleksów urbanistycznych.Toruń,
Olsztyn-Pluski, UWM, 22-23/10/2010, konferencja Humanistyka i Dominacja, referat pt. Etnograf wobec nikiformy, czyli wielopoziomowość przemocy językowej w badaniu współczesności.
Warszawa, PME, 28-29/10, Rzecz, obraz, niezwykłość. Pamięci Piotra Szackiego, referat pt. Glina: o dyskursywnej niewyrażalności mētis
Warszawa, Instytut Badań Interdyscyplinarnych „Artes Liberales”, UW, 4-5/ 11/2010 konferencja Literatura dewocyjna: gatunki, tematy, funkcje, referat pt. Hiszpańskie detentebalas: polityczne wykorzystanie symbolu religijnego.
20-22.10.2009 - Wizja kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu, Białystok,,Białostocka Wszechnica Kulturoznawcza, ZWK Uniwersytetu w Białymstoku, PTK oddz. Białystok, Galeria im. Ślendzińskich w Białymstoku
Referat: Pojęcie „wspólnoty dziedzictwa” w polsko-ukraińskiej współpracy kulturalnej.
28-29.10.2009 Badacz osobny: śladami etnografii Jacka Olędzkiego, Warszawa Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
Referat: Sztuka bardziej ludzka niż ludowa – kurpiowskie badania Jacka Olędzkiego.
Stowarzyszenie Historyków Sztuki. Oddz. Wrocław: wykład pt. Muzeum i Antropologia – między krytyką kulturową a dialogicznością, 26/03/09
Udział w panelu „Ekologia, przedmioty, komputery. Wokół posthumanizmu" 22/04/ 2009, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
„IV Majówka Konsumencka” O. Warszawski Polskiego Towarzystwa Socjologicznego; spotkanie poświęcone konsumpcji atrakcji turystycznych: prezentacja „Konsumowanie zabytków dziedzictwa narodowego”; 22/05/09
Polskie Towarzystwo Ludoznawcze Oddz. Toruń: wykład pt. Zwiedzanie zabytków dziedzictwa narodowego: praktyka społeczna między polityką i turystyką, 28/05/2009
Udział w konferencji „Responses to modernization. Cities in East Central Europe: 19th and 20th Centuries” (w charakterze głosu w dyskusji) IH PAN, 10/10/2009
Udział w panelu „Czym jest etnodizajn?” zorganizowanym przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie w ramach Festiwalu Etnodizajnu (6/11/2009); głos w dyskusji na stronie WWW Festiwalu.
Przygotowanie cyklu wykładów popularnonaukowych dla Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie: Oswajanie odmienności: Muzeum i antropologia” (2009)
Stypendium Rektora: 2006, 2008
Medal Komisji Edukacji Narodowej 2010
od 1992 Stowarzyszenie Historyków Sztuki
od 1996 European Association of Social Anthropologists
od 2008 Societé Internationale d’Ethnologie et de Folklore
od 2007 członek Rady Programowej Polskiego Instytutu Antropologicznego
od 2008 członek komitetu redakcyjnego "Ethnologia Europaea"