Murafa – lokalne doświadczanie i konstruowanie przestrzeni
Anna Ptaszyńska-Biały
Celem moich badań (1) była próba zrozumienia mechanizmów konstruowania przestrzeni przez mieszkańców Murafy i Klekotyny oraz lokalnego jej doświadczania. Próbowałam przeanalizować wpływ praktyk społecznych, w tym religijnych i ekonomicznych, oraz osobistych przeżyć moich rozmówców na sposób, w jaki patrzą oni na Murafę i okolicę.
Badania swoje oparłam nie tylko na wywiadach etnograficznych, lecz również na materiałach pozyskanych metodą mental map. Dzięki mapom narysowanym przez moich rozmówców udało mi się wyróżnić szereg miejsc i obiektów stanowiących dla mieszkańców ważne punkty odniesienia, przede wszystkim kościół oraz szereg budynków usługowych i użyteczności publicznej. Wskazałam także nie-miejsca (wg terminologii M. Augé), do których zalicza się cała przestrzeń pożydowska.
Jestem absolwentką Instytutu Nauk Politycznych UW ze specjalnością Zarządzanie Europejskie oraz studentką III roku Etnologii i Antropologii Kulturowej. Moje zainteresowania obejmują głównie problematykę mniejszościową w krajach byłego Związku Radzieckiego, oraz kwestie związane z polską sztuką ludową.
(1) Badania realizowane z grantu Narodowego Centrum Nauki “Kultura religijna wobec zmian społecznych. Studium porównawcze społeczności lokalnych (Polska – Ukraina)” (Nr projektu 2011/03/B/HS3/00341) pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Zowczak.