Antropologia psychiatrii dzieci i młodzieży. Wybór tekstów
Neurotechnologie, farmaceutyki, wiedza i praktyka psychiatryczna są coraz częściej obecne w życiu dzieci, młodzieży i ich rodzin. To, w jaki sposób zmieniają one ludzkie życie, relacje i tożsamości, staje się też tematem badań antropologicznych i socjologicznych.
Co dzieci i młodzież mówią na temat współczesnych narzędzi i technologii psychiatrycznych?
W jaki sposób rozwój neuronauki zmienia status psychiatrii i życie młodych osób z diagnozami psychiatrycznymi?
Czy związane z zaburzeniami doświadczenia młodych ludzi są różne w zależności od pozycji społecznej, kapitału symbolicznego i ekonomicznego ich rodzin?
Jak wygląda współczesna kultura spotkania klinicznego, w którym pacjentem jest diagnozowana psychiatrycznie osoba niepełnoletnia?
Autorzy i autorki tekstów zawartych w niniejszej antologii próbują odpowiedzieć na te i inne pytania. Proponują różne podejścia do tematu i inspirujące metody badań.
Szczególnie ważne są tu opowieści dzieci i młodzieży, które dla części autorek stały się podstawą formowania krytycznej refleksji na temat współczesnego dzieciństwa i okresu dorastania oraz roli psychiatrii w kształtowaniu doświadczeń i tożsamości młodych ludzi i ich rodzin.
Spis treści
- Wyjątkowe dzieciństwo, wyjątkowa młodość. Antropologia psychiatrii dzieci i młodzieży (Anna Witeska-Młynarczyk) / 7
- Psychotropowe dzieciństwa. „Zdrowie Psychiczne na Świecie” i dzieci na lekach (China Mills) / 43
- Towarzyskość autystyczna (Elinor Ochs, Olga Solomon) / 65
- Złość i agresja. ADHD w Wielkiej Brytanii z perspektywy dzieci (Ilina Singh) / 101
- „Lepkie” mózgi i lepkie spotkania w amerykańskiej klinice pediatrycznej leczenia bólu (Mara Buchbinder) / 130
- „Nie chodzi o to, żeby robić z tego problem rasowy, ale...”. Doświadczenia matek niebiałych dzieci cierpiących na niewidoczne niepełnosprawności w erze neuronauki (Linda Blum) / 163
- Niemowlęctwo, autyzm i pojawienie się społecznie zaburzonego ciała (Gregory J.S. Hollin, Alison Pilnick) / 202
- Psychiatryzacja naszych dzieci albo autoetnograficzna opowieść o tym, jak instytucje „opiekuńcze” kontynuowały zbrodnię na rdzennej ludności Kanady (Brenda A. LeFrançois) / 229
- Za młodzi, żeby być szaleni. Upośledzające zderzenia z „normalnością” z perspektywy młodzieży doświadczającej psychiatryzacji (Maria Liegghio) / 250
- Nastoletni mózg a kontekst kulturowy. Czego neuronauka może nauczyć się od antropologii? (Suparna Choudhury) / 280
- Psychiatria, seks i nauka. Konstytuowanie się „nastoletniego” macierzyństwa w południowej Brazylii (Dominique P. Béhague) / 307
- Epilog (Anna Witeska-Młynarczyk) / 342
- Noty bibliograficzne i informacje o prawach autorskich / 343
- Noty o autorach / 345
- Podziękowania / 349
- Indeks osób / 351