Festiwal Nauki 2022 w IEiAK

Zapraszamy do odwiedzenia IEiAK w czasie tegorocznego Festiwalu Nauki! Proponujemy spotkania na temat nieoczywistych form solidarności, zagadek religii Jezydów oraz kobiecej perspektywie na związki niemonogamiczne. 

baner festiwalu
Przydatne informacje
Miejsce: 
IEiAK, ul. Żurawia 4, Warszawa
Data rozpoczęcia: 
20-09-2022
Data zakończenia: 
21-09-2022
Godzina: 
17:00

 20 września 2022 (wtorek), g. 17:00, s. 108

Dr hab. Tomasz RakowskiNieoczywiste formy solidarności: czyn społeczny i entuzjazm pracy w perspektywie antropologicznej

grafika festiwal nauki Przyjrzymy się żywiołowym, pozapaństwowym procesom samoorganizacji, czynu społecznego i lokalnego współdziałania w socjalistycznych i postsocjalistycznych przestrzeniach Europy i Azji.

 Opis: W moim wykładzie skupię się na żywiołowych procesach samoorganizacji, pracy i różnych formach czynu społecznego, które pojawiały się początkowo w socjalistycznych przestrzeniach Europy środkowo-wschodniej, a także w socjalistycznej Mongolii. W obydwu przypadkach wskazuję na istnienie kulturowej ciągłości tych lokalnych współdziałaniach. Będę wskazywał na wspólne budowanie budynków publicznych na wsi, na lokalne budowy szkół ‘tysiąclatek’ w całej Polsce, budowy kościołów w Polsce lat 80. i połączę je w tym wykładzie z podobną żywiołową ideą budowy dróg, szkół, organizacją zawodów i lokalnych świat w Mongolii, w społecznościach niegdyś pasterskich. Na południowych stokach Ałtaju, jak pokażę, Mongołowie działają według własnych pasterskich idiomów współpracy i budują idee rozwojowe zanurzone w mongolskiej, współczesnej duchowości. Podobnie we współczesnej centralnej Polsce można znaleźć historie współdziałania, związane z wspólnym budowaniem, konstruowaniem i wyposażaniem świetlic, remiz i innych budynków, umocowanych w skomplikowanych mechanizmach umacniania wspólnoty.

 

21 września 2022 (środa), g. 17:00, s. 104

Dr Artur Rodziewicz: Szarfadin – tajemna religia Jezydów

grafika festiwal nauki Wykład dotyczy religii Jezydów zwanej Szarfadin. Wykorzystam w nim wiedzę z badań terenowych w ojczyźnie Jezydów w północnym Iraku oraz w jezydzkich diasporach Gruzji, Armenii, Turcji i Niemiec.

Opis: Opowiem o Jezydach, jednej z najmniej znanych wspólnot religijno-etnicznych północnej Mezopotamii, która niemal od samych jej początków jest obiektem prześladowań i pogromów, z których ostatni miał miejsce w 2014 roku w okolicach góry Sindżar w północnym Iraku. Przyczyną tych wydarzeń były głównie narosłe przez wieki fantazje na temat religii Jezydów, zwanej Szarfadin. Podczas moich badań terenowych w Iraku, Gruzji, Armenii, Turcji i Niemczech, miałem sposobność żyć wśród Jezydów, zaprzyjaźnić się z nimi, obserwować ich życie, rytuały i święte miejsca, w których się odbywają. Podczas wykładu podzielę się fragmentami tak zdobytej wiedzy. Postaram się pokazać bogactwo i oryginalność tej hermetycznej religii, która przeżywa w tej chwili jeden z najtrudniejszych okresów, nie tylko z powodu prześladowań, lecz także nasilającej się emigracji Jezydów skutkującej coraz silniejszym zeświecczeniem i odejściem od utrwalanych przez stulecia zasad religijnych.

 

22 września 2022 (czwartek), g. 17:00, s. 104

Mgr Antonina Stasińska: Etnografia związków niemonogamicznych: Doświadczenie, strategie, praktyki. Perspektywa kobiet

grafika festiwal naukiAntropologia bada niemonogamię od dawna, jednak robiła to zwykle w odległych nam kulturach. Jak temat niemonogamii wygląda dziś z perspektywy kobiet w Polsce i co może o nim powiedzieć antropolożka?

Opis: Tematem spotkania będą relacje intymne wychodzące poza społeczną i kulturową normę monogamii oraz związane z nimi emocje. Posługując się metodami etnograficznymi oraz analizą dyskursu wokół emocji i seksualności, przyglądam się relacjom, w których pojawia się niemonogamia otwarta, konsensualna, i nieplanowana, z perspektywy kobiet. Od 2019 roku rozmawiam z kobietami z różnych miast w Polsce, które żyją w ten sposób.

Spoglądam z perspektywy antropologicznej i historycznej na kobiece strategie i praktyki życia w związkach niemonogamicznych. Interesuje mnie to, w jaki sposób osoby funkcjonują w relacji niemonogamicznej i jak radzą sobie z trudnościami i wyzwaniami jakie może nieść za sobą taki typ relacji? Jak osoby, które żyją w wielorelacyjności motywują swój wybór? Jak dyskurs medialny i kościelny oraz historyczny kontekst seksuologii w Polsce wpływa na przemiany obyczajowości dziś? Jak relacja niemonogamiczna jest odbierana społecznie? Jak przeżywane i definiowane są emocje takie jak miłość, zazdrość, zdrada? Antropologia interesowała się zjawiskami takimi jak niemonogamia i poligamia od dawna, badała je jednak głównie w zamkniętych wspólnotach i odległych kulturach. Temat niemonogamii w zachodnim kontekście kulturowym jest w naukach społecznych nowy i w niewielkim stopniu przebadany. Szczególnie ciekawy jest kontekst polski, w tym doświadczenie socjalizmu oraz wpływ kościoła katolickiego na przemiany obyczajowości.

Galeria