(Post)pamięć II wojny światoweji powojnia na Podkarpaciu

Laboratorium etnograficzne: (Post)pamięć II wojny światowej i powojnia na Podkarpaciu
Czas trwania: lato 2018/19 – zima 2020/21
Prowadzca: dr hab Magdalena Lubańska
Uczestnicy: Zofia Brola, Aleksandra Czub, Zuzanna Deptuła, Paweł GodziukIgor Fedorowicz, Iga KondraciukKalina Krzysztofik, Ola Kusińska-Źrebiec, Zuzanna Newbery, Adrianna Misiak, Piotr Przybysz, Mikołaj Witkowski, Olga Załęska

 

Click here to expand or collapse this section
 

Dlaczego powojnie?

Etnograficzne badania terenowe i archiwalne dotyczące (post)pamięci II wojny światowej i powojnia prowadzone były w latach 2019-2021 na terenie powiatu jarosławskiego i przeworskiego. Materiały były gromadzone przede wszystkim wśród osób dorastających w okresie powojnia oraz pokolenia ich dzieci. Zdając sobie sprawę ze stosunkowo niewielkiej liczby opracowań historycznych dotyczących powojnia, uznaliśmy za naglące wyzwanie antropologiczne przeprowadzenie rozmów z ostatnimi świadkami rozgrywanych wówczas wydarzeń: zmian relacji władzy i granic, przymusowych przesiedleń, działalności partyzantki, powszechnego wówczas bandytyzmu. Interesowało nas, jak pamiętają ten czas osoby, będące wówczas dziećmi, których głos został zlekceważony przez społeczeństwo.
Chcieliśmy też dowiedzieć się jak najwięcej o ówczesnej codzienności. Bogactwo wątków, jakimi podzielili się z nami rozmówcy i rozmówczynie przerosło nasze oczekiwania. Nasze ambicje poznawcze pokrzyżowała niestety pandemia, uniemożliwiając odbycie finalnego wyjazdu. Duża liczebność grupy i intensywna praca w trakcie zrealizowanych wyjazdów pozwoliła nam jednak w znaczniej mierze uporać się z trudnościami.  Na korpus naszych źródeł składa się około 200 pogłębionych etnograficznych wywiadów terenowych (wiele z nich to wywiady  przeprowadzone przez dwie osoby, poruszające dwa tematy badawcze, a przez to bardzo długie) oraz materiały archiwalne (m.in. z IPN), fotografie rozmówców i studentów, przedwojenne i aktualne mapy, pamiętniki.  Badania prowadzone były w 36 miejscowościach.


Mapa terenu i jej legenda - Zuzanna Deptuła

 

Nasza przystań

Miejscem, z którego wyruszaliśmy codziennie w teren, był ośrodek Zielona Przystań w Manasterzu koło Sieniawy, zlokalizowany tak, by możliwe było prowadzenie badań po obu stronach Sanu - rzeki wyznaczającej w latach 1939-41 granicę sowiecko-niemiecką. Pojawienie się tej granicy doprowadziło do dramatu wielu ludzi, przede wszystkim ludności żydowskiej, która znalazła się po niemieckiej stronie.

Uczestnicy laboratorium na terenie ośrodka „Zielona Przystani” W tle budynek, w którym przed wojną była plebania. Sierpień 2020

Po stronie sowieckiej z pasa 800 metrów od linii brzegowej musiały się przesiedlić mieszkające tam rodziny; niektóre zostały zesłane do Besarabii. Rzeka pełniła odtąd rolę istotnego szlaku przemycania ludzi i towarów, ale stała się też miejscem, w którym wiele osób straciło życie.

Leżachów. Fot. Zofia Brola

Istotnym aktantem ówczesnych wydarzeń były także lasy - miejsce działania oddziałów partyzantki, pozyskiwania ważnych zasobów, schronienia, rabunku, ale także ferowania wyroków śmierci. Obecnie zaś przyroda bywa specyficznym „miejscem pamięci” wskazującym miejsca, w których przed wojną znajdowały się przysiółki, schrony, czy  miejsca masowych mordów. Uczyliśmy się je rozpoznawać w trakcie eksploracji terenowej zorganizowanej przez Nadleśnictwo Sieniawa w sierpniu 2020 roku.

Mapa, na której leśniczy wskazuje nam dawny przysiółek Lechmany. Fot. Mikołaj Witkowski

 

Lasy Sieniawskie. Ślady po kryjówce partyzantów. Fot. Mikołaj Witkowski

 

W poszukiwaniu tego co emiczne

Rozmowy prowadzone były z dużą atencją dla emicznych konceptualizacji wojennej i powojennej przeszłości, a także emocjonalnych poruszeń, jakie wywoływały u rozmówców snute przez nich opowieści. Wyłaniający się z  nich obraz wojny i powojnia znacząco odbiega od treści narzucanych przez aktualnie uprawianą politykę historyczną. Miejsce czarno-białych teleologiczne ustrukturyzowanych narracji historycznych zajmują dramatyczne, złożone aksjologicznie ludzkie historie.  W ich fabułach polskość i ukraińskość,  rzymski i grecki katolicyzm okazują się trudnymi do jednoznacznego przypisania aspektami tożsamości, nie tyle esencjalizowanymi, co po prostu rozgrywanymi w dzielonej przestrzeni życia codziennego.

Greckokatolicki modlitewnik rozmówczyni z Zapałowa. Fot. Zuzanna Newbery

Greckokatolicki modlitewnik rozmówczyni z Zapałowa. Fot. Zuzanna Newbery

Przed wojną można je było łączyć i nie dokonywać wyboru ściśle określonej, „purystycznie” pojmowanej identyfikacji etnicznej. W czasie wojny, i w jeszcze większym stopniu  powojnia sytuacja diametralnie się zmieniła. Świadczą o tym w szczególności losy polsko-ukraińskich rodzin mieszanych, których potomkowie i potomkinie pamiętają jeszcze synkretyczną kulturę pogranicza, i to, co stało się z nią pod presją  „Historii” pisanej przez centralne ośrodki władzy. Przywoływane przez rozmówców wydarzenia wojenne i powojenne odsłoniły przed nami  konteksty, w jakich dochodziło do spustoszenia dobrosąsiedzkich relacji w zróżnicowanej kulturowo społeczności.

Gorzyce. Lata 30. Zdjęcie z prywatnego albumu. Skan -  Zofia Brola

Budynek przedwojennej szkoły w Pełkiniach. Na rowerze Iga Kondraciuk. Fot.  Zuzanna Newbery



Kirkut w Sieniawie. Fot. Ola Kusińska-Źrebiec



Kirkut w Sieniawie. Fot. Ola Kusińska-Źrebiec

 

Wielkie Nacjonalistyczne Narracje i  losy rodzin mieszanych

Zasłyszane przez studentów opowieści o tym, jak wyglądało życie ludzi w momencie przetasowywania się relacji władzy i zmiany granic, odsłaniają specyfikę przemocy skrywanej za dyktatem Wielkich Nacjonalistycznych Narracji. Te wkradały się w ich codzienną rzeczywistość, „stawały się ciałem” wymuszając na nich niejednokrotnie opowiedzenie się po którejś ze stron konfliktu lub ryzykowne lawirowanie między nimi. Decyzję o tym, w jakim języku odpowiedzieć pukającym do okna partyzantom trzeba było podjąć w ciągu kilku sekund, a od tego natomiast zależało, czy zyska się status przyjaciela czy wroga. Jednocześnie dużym balastem dla rodzin mieszanych był brak zaufania ze strony sąsiadów o wyraźnie określonej tożsamości narodowej, a także ze strony polskiej i ukraińskiej partyzantki. 
 

Stosunki społeczne i warunki bytowe na prowincji

Realiów życia w cieniu wojny i powojnia, jakie było udziałem naszych rozmówców i rozmówczyń, nie da się zrozumieć bez podjęcia próby przyjrzenia się stosunkom społecznym panującym wówczas na prowincji. Dlatego dużo uwagi poświęciliśmy sytuacji kobiet i dzieci, oraz relacjom rodzinnym i sąsiedzkim, jak również warunkom bytowym charakterystycznym dla tamtego okresu historycznego i miejsca. Nie unikaliśmy trudnych pytań o aranżowane małżeństwa, niechciane ciąże, spożycie alkoholu, przemoc domową, pożycie małżeńskie, wychowywanie i umieralność dzieci.

Zdjęcie przedwojenne z prywatnego albumu mieszkanki Gorzyc. Skan – Zofia Brola

 

Aktualne spory o upamiętniania

Przeszłość to nie tylko to, co minione. Jej ontyczne rezydua, materialne ślady - dawne cerkwie, cmentarze, kirkuty, synagogi, (nie)upamiętnione miejsca zbrodni – wpływają na współczesne praktyki społeczne, zarówno te indywidualne, jak i zbiorowe. Stają się też często obiektem odmiennych, niejednokrotnie skonfliktowanych ze sobą strategii pozycjonowania lokalnej polityki wobec tego „co minione” – bądź to zwróconej ku przeszłości i nastawionej na jej „udziedzictwowienie”, bądź też nastawionej pragmatycznie, wychylonej w przyszłość. Badaliśmy to, w jaki sposób te strategie są dyskursywnie wyrażane i jakie znajdują zastosowanie w lokalnej polityce.

Tablica upamiętniająca mord w Wiązownicy dokonany 17.04.1945 przez kureń UPA Iwana Szpontaka ps. „Zaliźniak”


Cerkiew św. Nikity w Leżachowie. Fot. Igor Fedorowicz.

Refleksje o nas, etnograficznym poznaniu i emocjach

Niewątpliwie także my sami, jako „narzędzia badawcze” uwikłane we własną dziejowość, mieliśmy wpływ na wydobyty z terenu „obraz II wojny światowej i powojnia”. Zdając sobie sprawę z własnej „nieprzezroczystości”, staraliśmy się na każdym etapie podchodzić możliwie refleksyjnie do ewokowanej przez nas sytuacji poznawczej. Po całym dniu pracy w terenie i wielu przemierzonych kilometrach,  codzienne  prowadziliśmy wspólne rozmowy pod dawną greckokatolicką plebanią w Manasterzu.

Stara plebania w Manasterzu. Zbiory prywatne Pani Janiny Paszko, prawdopodobnie lata 30. Skan – Zuzanna Deptuła.

 W ich trakcie dzieliliśmy się terenowymi doświadczeniami, wzajemne kierowaliśmy do ciekawych rozmówców i rewidowaliśmy nasze pytania. Spotkania te uświadomiły nam, jak dużą wartość ma praca zespołowa. Zyskaliśmy dzięki nim większą świadomość własnego uwikłania w dzieje i rozwinęliśmy się jako ludzie. Więcej na ten temat studenci i studentki piszą w impresjach terenowych.

Poranna narada przed wyruszeniem w teren
Tematy powstających prac licencjackich

 

  1. Zofia Brola: „Życie religijne społeczności mieszanych obrządkowo we wspomnieniach mieszkańców powiatu jarosławskiego i przeworskiego”
  2. Aleksandra Czub: „Strategie przetrwania w latach wojny i powojnia i ich aspekty moralne na przykładzie wybranych podkarpackich wsi”
  3. Zuzanna Deptuła: „Swój czy obcy- relacje sąsiedzkie w okresie wojny i powojnia na przykładzie wsi Manasterz” 
  4. Paweł Godziuk: „Lagier. Pamięć mieszkańców okolic lasu Niechciałka i byłego obozu jenieckiego w Wólce Pełkińskiej w perspektywie antropologii środowiskowej”
  5. Igor Fedorowicz: “Spór o cerkiew: konflikt lokalnych tożsamości wewnątrz społeczności leżachowskiej”
  6. Iga Kondraciuk: „Życie kobiet w podkarpackich wsiach. Antropologiczny wgląd we wspomnienia z okresu II wojny światowej i powojnia”
  7. Kalina Krzysztofik: ,,Ku czci, ku pamięci i ku przestrodze.  Upamiętnienia spalenia wsi Wiązownica 17 kwietnia 1945 w narracjach lokalnej społeczności (konfiguracje polityki historycznej, relacji władzy i sposobów pamiętania)
  8. Aleksandra Kusińska-Źrebiec: „Pamięć o relacjach polsko-żydowskich w rejonie Sieniawy”
  9. Adrianna Misiak: “Granica na Sanie w pamięci mieszkańców nadsańskich wsi”
  10. Zuzanna Newbery: „Dzieciństwo w cieniu wojny i powojnia –  wspomnienia odchodzącego pokolenia" 
  11. Piotr Przybysz:  „Tacy właśnie nocni ludzie - działalność partyzancka w pamięci mieszkańców Surmaczówki i Zapałowa”
  12. Mikołaj Witkowski: „Ziemia jest jedna. Przyczynek do biografii cmentarza w Leżachowie”
  13. Olga Załęska:  "Problematyczne tożsamości narodowe - performowanie narodowości w obliczu doświadczeń granicznych"

 

Aleksandra Czub robi notatki terenowe

 

 

 Impresje terenowe

 

 

 

Zdjęcia z albumu rodzinnego mieszkanki Manasterza