Młodzi i pandemia: dziecięce archiwum pandemii

Co dzieci myślą o COVID-19?
Co oznacza lockdown dla nastolatków?
Jak to jest być osobą niedorosłą w czasie pandemii?

Pandemia zmieniła nasze życie społeczne. Na razie trudno jeszcze powiedzieć, jakie będą długofalowe skutki tych zmian. Uległo im nie tylko życie dorosłych, ale też dzieci, które nagle musiały przejść na zdalną edukację, nie mogły swobodnie wychodzić z domu, spotykać się z kolegami i koleżankami, czy z dziadkami. Dzieci, podobnie jak dorośli, mogły doświadczać w tym czasie poczucia niepewności, lęku, złości, ale też radości i nadziei.

Badaczki z Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem IEiAK UW postanowiły zadbać, by głos dzieci został usłyszany, a ich doświadczenie pandemii zapisane. W wyniku tych starań powstało wirtualne Dziecięce Archiwum Pandemii: Młodzi i pandemia Na stronie zgromadzone zostały prace nadesłane przez dzieci (w większości pochodzących z rodzin należących do klasy średniej, których rodzice zadali sobie trud sfotografowania, opisania i wysłania rysunków), materiały eksperckie, artykuły naukowe i rozmowy z aktywistami dotyczące tematyki projektu. 

Realizacja projektu rozpoczęła się w połowie marca 2020 roku, tuż po zamknięciu szkół. Materiały gromadzone były za pośrednictwem mediów społecznościowych i dzięki pomocy znajomych rodziców, dziennikarek/dziennikarzy i nauczycielek/nauczycieli. Dziecięce archiwum pandemii jest projektem zamkniętym. Autorki nadal jednak zachęcają wszystkie osoby, które chciałyby się podzielić swoimi doświadczeniami, do pisania na adres: badaniazdziecmi@gmail.com.

Zapraszamy do oglądania! 

Informacje o projekcie na stronie UW