Między władzą spojrzenia a praktyką. Antropologia krajobrazu
Dla Urianchajów Ałtaj jest nie tylko „zwyczajnym” miejscem zamieszkania, ale także potężną siłą przenikającą ludzkie życie. Ludzie, którzy żyją w Ałtaju na co dzień, po imieniu nazywają każdą rzekę, górę, jezioro czy dolinę. Swoją obecnością nadali mu wymiar duchowy. Zawierzyli górom kości swoich przodków, a błękitnemu niebu los potomków. W ten sposób w ciągu wieków wytworzył się szczególny dialog, w którym ludzie i Ałtaj uczestniczą na równych prawach.
Czym jest krajobraz?
Dla outsidera krajobraz jest tożsamy przede wszystkim z określonym widokiem i stanem, jaki wywołuje. Dla insidera jest złożonym procesem życiowym, opartym na doświadczeniu, lokalnej wiedzy i miejscowych sposobach działania. Krajobraz insidera nie jest chwilowym efektem, obrazem uchwyconym przez spojrzenie, ale obejmuje całość praktyki życiowej wynikającej z mieszkania w danym środowisku. Nie jest zapisem piktograficznym, ale społecznym procesem tworzenia się złożonych i różnorodnych relacji między ludźmi, ziemią, środowiskiem, podmiotami nie-ludzkimi, wynikającym z doświadczeń życiowych i działalności jednostek.
Książka ilustrowana kolorowymi fotografiami krajobrazu mongolskiego
Więcej informacji na stronie wydawnictwa
Spis treści
- Podziękowania / 9
- Wprowadzenie /11
Część I INTERDYSCYPLINARNE STUDIA NAD KRAJOBRAZEM. INSPIRACJE I POLEMIKI
Rozdział 1
- W stronę estetyki i historii sztuki. Krytyka wizualnego dyskursu krajobrazu /35
- Estetyka i wizualny charakter krajobrazu. Władza spojrzenia/ 37
- Malarstwo pejzażowe /48
- Porządek i kontrola. Perspektywa insidera i outsidera/ 51
- Krajobraz jako narzędzie badania procesów /54
Rozdział 2
- Wokół fizjografii i idei. Krajobraz w geografii /62
- Geografia — między przyrodoznawstwem a naukami społecznymi. Zwrotność geografii i antropologii /63
- Morfologia krajobrazu /73
- Idea krajobrazu /78
Rozdział 3
- Archeologie krajobrazu. W kierunku fenomenologii i poststrukturalizmu /86
- Nowa archeologia /87
- Krytyka nowej archeologii. W stronę archeologii postprocesualnej /91
- Na pograniczu archeologii i antropologii /98
- Fenomenologia krajobrazu /102
Część II ANTROPOLOGIA KRAJOBRAZU. KONTEKSTY BADAWCZE
Rozdział 4
- Krajobraz jako środowisko. „Neutralność” krajobrazu i perspektywa outsidera /117
- Krajobraz a trajektoria antropologii. Prolegomena /117
- Krajobraz jako rama konwencjonalna w monografiach etnograficznych /122
Rozdział 5
- Perspektywy lokalne w badaniach krajobrazu /132
- Perspektywa emiczna w postrzeganiu krajobrazu /132
- Poza dychotomią natura–kultura. Teoria komplementarności Kirsten Hastrup/139
- Krajobraz jako proces. Teoria bezpośredniego postrzegania Tima Ingolda /145
- Perspektywa zamieszkiwania /151
Rozdział 6
- Kolonializm a badania krajobrazu /157
- „Zachodnie” spojrzenie i europocentryczne podejście do krajobrazu /157
- Mapy, krajobrazy i kontrola przestrzeni /162
- Historia imperialna i przestrzenna. Kolonizacja Australii /167
- Krajobraz a etnografia Aborygenów /169
- Czas Snu a współczesność. Krajobraz, ziemia i przodkowie klanowi /172
- Procesy dekolonizacyjne /176
- Archeologia i krajobraz w kontekście dekolonizacji /184
Część III ETNOGRAFIA KRAJOBRAZU
Rozdział 7
- Bajgal’ a zachodnie pojęcie środowiska. Krajobraz w Mongolii /199
- Przyroda — środowisko — krajobraz /200
- Bajgal’ i ekologia zmysłowa /213
- Teoretyczne ujęcia krajobrazu w Mongolii /219
Rozdział 8
- Urianchajowie. Kontekst historyczny i miejsce badań / 224
- Tło historyczne /225
- W terenie /231
Rozdział 9
- Lokalne konceptualizacje Ałtaju. W stronę etnografii krajobrazu /244
- Holistyczny wymiar Ałtaju. Altaj Delchij i Trzynaście Ałtajów /244
- Ontologia Altaj Delchij /254
- Materialne reprezentacje Ałtaju /265
- Ałtaj w eposie urianchajskim /276
Rozdział 10
- Relacje ludzi z ziemią. Życie w obrębie nutagu /284
- Siła törsön nugatu /287
- Praktyka życiowa a unasan nutag /293
- Z dala od nugatu /297
Rozdział 11
- Ludzie i góry w granicach nutagu /305
- Lokalna geografia doliny Sziwrin Gol /306
- Góra Chaldzan Burugtej /311
Rozdział 12
- Praktyki koczowania w kontekście stanowienia krajobrazu /326
- Krajobraz a praktyczna sfera życia /327
- Doroczny rytm koczowania w nugatu /331
- Dobre miejsce. Jurty a krajobraz /342
- Ofiary tachilga w kontekście stanowienia krajobrazu. Potencjalność krajobrazu / 349
- Zbiorowe składanie ofiar w somonie Duut /352
Zakończenie / 361
Bibliografia /369
Słowniczek wybranych terminów mongolskich /386
Indeks pojęć, nazw geograficznych i etnicznych /389
Indeks osób /403
Wykaz ilustracji /408
Contents /410