-A A +A

Contact

Institute of Ethnology and Cultural Anthropology 
University of Warsaw

Żurawia 4, 00-503 Warsaw
tel. +48 22 55 316 11/ fax. 22 55 316 12
etnologia@uw.edu.pl

+ more

Laboratoria etnograficzne


Badania terenowe na Polesiu. Fot. W. Lipiński


Laboratorium etnograficzne to zajęcia charakterystyczne dla naszego instytutu, pozwalające na wyjątkowe uczenie się w działaniu. Jest to specyficzna, intensywna i długotrwała forma zajęć, skoncentrowana wokół konkretnego problemu badawczego, trwająca od połowy pierwszego do połowy trzeciego roku studiów licencjackich.

Praca studenta nad wybranym problemem w ramach laboratorium odbywa się zarówno na uczelni, jak i w trakcie terenowych badań etnograficznych - zwykle są to 4 wyjazdy w teren. Podczas zajęć poznaje się warsztat pracy antropologa od początku do końca: od przygotowania koncepcji badań, analizy literatury, przez przygotowanie kwestionariusza do wywiadów i osobiste prowadzenie badań terenowych aż po opracowanie materiałów i pisanie pracy końcowej. Wyniki badań przedstawia się na forum Instytutu lub w druku. Student ma do wyboru uczestnictwo w jednej z kilku grup o odmiennej tematyce. Grupa pracuje w ramach szeroko zarysowanego tematu, jednak każdy ze studentów formułuje swój temat badawczy.

Efekty badań studentów w zbiorach tekstów:

        

***

 

Laboratoria w latach 2024-2026

Magdalena Zowczak

Tytuł: Mniejszość rolnicza w Polsce: etnografia i sztuka
Laboratorium w latach 2024-2026
Strona:
Opis zajęć: w USOS

zdjęcie metalowego niebieskiego koła
Fragment instalacji Daniela Rycharskiego w zagrodzie jego dziadków. Kurówko, pow. sierpecki. 2. Spotkanie w OSP Żurawin.
    
zdjęcie dwóch mężczyzn
Spotkanie w OSP Żurawin, pow. sierpecki.

Laboratorium podejmuje następujące tematy:

Chłop, rolnik, przedsiębiorca: kto dziś w Polsce uprawia ziemię, kto żyje z rolnictwa i w jakim znaczeniu „chłopi to umarła klasa”?

Rolników wizerunek własny a „zwrot chłopski” w kulturze (sztuki wizualne, literatura, teatr).

Opinie mieszkańców wsi o skansenach, muzeach i praktykach „cepeliowskich”, ich style życia i preferowane estetyki w kontekście transformacji gospodarczej i politycznej.

Tradycja a dziedzictwo niematerialne: czy można wskazać „długie trwanie” konkretnych praktyk, wyobrażeń zbiorowych?

Kultura religijna i stosunek do Kościoła.

Pamięć: cezury czasowe grupowe i klasowe; funkcje fotografii.

Jak rolnicy postrzegają obecne relacje miasto-wieś?

Jak oceniają zmiany zachodzące w stosunkach sąsiedzkich?

Jaką rolę odgrywają organizacje oddolne (np. OSP)?

Opinie o migracjach, nowych mediach oraz zmianach środowiska, projektach ekologicznych i ekonomicznych (Zielony Ład, umowę EU-Mercosur).

Praktyki oporu wobec niechcianych zmian i współczesne strajki.

Prowadzimy badania porównawcze na północnym Mazowszu i w woj. zachodniopomorskim, szczególną uwagę poświęcając twórczości artystów, którzy dzielą swoje życie między miastem – miejscem zatrudnienia, a rodzinnym wiejskim środowiskiem, oraz twórczości rolników.

<wróć do spisu>

***

Hubert Wierciński

Tytuł: Etnografia obszarów górskich: Tatry i Podtatrze
Laboratorium w latach 2024-2026
Strona:
Opis zajęć: w USOS

Istnieje bogata literatura, a także tradycja badań etnograficznych na Podhalu. W ramach tych studiów rozpoznano i szczegółowo opisano zarówno historię kultury, jak i folklor regionu. Celem laboratorium nie jest więc ponowne odkrywanie tego, co już zostało odkryte – uczestnicy zajęć podejmują próbę przełamania tematycznego i metodologicznego paradygmatu badań prowadzonych u podnóża Tatr. Zamiast koncentrować się na lokalnej ludowości, uczestnicy zajęć mierzą się z szeroko pojętą antropologią krajobrazu. To krajobraz gór jest motywem przewodnim badań i dociekań teoretycznych, to góry stanowią wspólny mianownik studenckich projektów badawczych rozwijanych w ramach laboratorium.

Prace badawcze, stanowiące integralną część przedmiotu, podążają za wątkami związanymi z górami – studenci szukają gór w biografiach i praktykach ludzi (nierzadko niezwiązanych z Podhalem), dla których góry nie są obojętne. Śledzimy ludzki ruch w górach, a także wsłuchujemy się w opowieści traktujące o Tatrach. Naszym celem badawczym jest poznanie i zrozumienie szeroko pojętej interakcji między ludźmi i górami. Przyglądamy się, jakie działania i praktyki rodzą się dzięki zaangażowaniu w ten specyficzny krajobraz, a także jakie tożsamości i wiedza kształtują się w górskim krajobrazie. Mierzymy się z pojęciami takimi jak antropocen, presja, utowarowienie krajobrazu, a także badamy bardziej intymne relacje ludzi z górami, poszukamy sposobności, które rodzą się w takim krajobrazie i przyglądamy się, jak te sposobności są przez ludzi zamieniane na konkretne działania. Wreszcie, zadajemy pytanie o to, jak przy pomocy metod i teorii antropologicznych można badać krajobraz górski – co antropolog może tam odnaleźć? jak ma szukać wiedzy w takim krajobrazie? jakie inne elementy i zjawiska zasługują na antropologiczną uwagę?

<wróć do spisu>

***

Magdalena Radkowska-Walkowicz & Ewa Maciejewska-Mroczek

Tytuł: Dzieci i środowisko. Perspektywa childhood studies
Laboratorium w latach 2024-2026
Strona:
Opis zajęć: w USOS

zdjęcie dziecka na placu zabawNa naszych zajęciach skupiamy się na dziecku i dzieciństwie w relacji do szeroko rozumianego środowiska. Pomysł laboratorium zakorzeniony jest w tzw. nowych studiach nad dzieciństwem, które wskazują na konieczność włączenia do badań społecznych, w tym antropologicznych, dziecka jako pełnoprawnego podmiotu opowieści o świecie i sprawczego aktora, mającego moc wpływania na otaczające go środowisko.

W naszych pracach skupiamy się na dwóch różnych perspektywach:
- Oddolnej perspektywie dzieci, z którymi się spotykamy i z którymi rozmawiamy. Badacze i badaczki wykorzystują przy tym metodologię opartą na partycypacji, działaniach artystycznych, zabawie.
- Perspektywie dorosłych i młodych dorosłych, którzy pokazują nam, czym dla nich było i jest dzieciństwo.

Namysłowi nad metodologią pracy z dziećmi i o dzieciach towarzyszą zaawansowane refleksje teoretyczne i etyczne. W naszych badaniach wspierają nas Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem UW oraz zapraszani na zajęcia goście. Badania prowadzone są w Warszawie lub okolicy, więc w ramach wyjazdów laboratoryjnych organizujemy kilkudniowe spotkania seminaryjno-warsztatowe w okolicach Warszawy.

Tematy prac osób uczestniczących w laboratorium:
- zespoły młodzieżowe i dzieci muzykujące w perspektywie antropologicznej
- wspomnienia osób urodzonych w latach 70. z dorastania w okresie transformacji ustrojowej
- dzieciństwo i dorastanie osób queerowych, które przeprowadziły się z małej miejscowości/wsi do Warszawy
- dziewczyny i konie – relacja ze zwierzęciem z perspektywy młodych dziewczyn jeżdżących konno
- co znaczy być dorosłym i kiedy przestajemy być dziećmi
- wzorce kobiecości wśród polskich skautek, z uwzględnieniem ich zróżnicowania oraz wpływu czynników historycznych, kulturowych i społecznych
- zakazy i nakazy, w tym dotyczące używek, w opinii dzieci
- spojrzenie dzieci w wieku 5-8 lat na to, co znaczy być dziewczyną i kobietą
- religijność młodych osób, które były lub są we wspólnotach religijnych
- doświadczenia osób dojeżdżających do warszawskich szkół średnich z mniejszych miejscowości

<wróć do spisu>

***

Laboratoria etnograficzne w latach 2023-2025

Agata Hummel, Amanda Krzyworzeka

Tytuł: Alternatywy rolnicze w kontekście współczesnych przemian na wsi
Laboratorium w latach 2023-2025
Strona:
Opis zajęć: w USOS

Projekt ma na celu analizę alternatyw rolniczych, takich jak rolnictwo ekologiczne, czy ruchy nowo-chłopskie w kontekście współczesnej wsi, która coraz bardziej się wyludnia i przekształca w miejsce rozwoju przemysłowej produkcji rolnej lub w atrakcję turystyczną. Badania grupy laboratoryjnej prowadzone będą w okolicach Grzybowa, w województwie mazowieckim. Tematy, które będą nas interesować, to między innymi: wartości stojące za różnymi modelami rolnictwa, zmieniająca się sytuacja gospodarcza na wsi, jej wpływ na lokalne relacje społeczne (w tym na gospodarkę wzajemności i na relacje pomiędzy reprezentantami różnych rodzajów gospodarstw), podejście do pracy, planowanie i podejmowanie decyzji w różnych modelach rolniczych, wpływ mechanizmów rynkowych i polityki rolnej na działalność rolniczą, konsumenci gospodarstw alternatywnych i ich relacje z rolnikami.

<wróć do spisu>

***

Anna Malewska-Szałygin

Tytuł: Dynamika wyobrażeń społecznych
Laboratorium w latach 2023-2025
Strona:
Opis zajęć: w USOS

Projekt badawczy grupy laboratoryjnej szuka odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób zmieniły się wyobrażenia społeczne dotyczące obywatelek i obywateli Ukrainy w sytuacji, gdy kontakt bezpośredni gwałtownie się zwiększył w wyniku masowej migracji spowodowanej rosyjską agresją.
Zapleczem teoretycznym projektu są pojęcia „wyobrażenia społeczne” (Charles Taylor) oraz „stereotypy” (Jan Stanisław Bystroń, Zbigniew Benedyktowicz, C. Lippman, Homi Bhabha). Zgodnie z twierdzeniami teoretyków upraszczające stereotypy powstają w wyniku braku dynamicznych relacji bezpośrednich i powinny erodować pod wpływem bliskiego kontaktu. Badania laboratoryjne mają na celu sprawdzenie prawdziwości tej tezy i przyjrzenie się procesowi konstruowania aktualnych wyobrażeń o uchodźcach z Ukrainy.

Prace badawcze będą prowadzone we wsiach powiatu i mieście Nowy Targ, na Podhalu. Grupą badaną będą polskojęzyczni mieszkańcy regionu wchodzący w różnego typu relacje z osobami uchodźczymi z Ukrainy. Techniki badawcze obejmują wywiady otwarte, pogłębione, prowadzone w terenie oraz obserwacje uczestniczące, dokonywane zarówno w terenowym kontakcie bezpośrednim, jak też w przestrzeniach sieciowych takich jak: media społecznościowe, strony internetowe i inne.

<wróć do spisu>

***

Małgorzata Owczarska

Tytuł: Odra – życie, katastrofa, nadzieja? Zamieszkiwanie kryzysu ekologicznego
Laboratorium w latach 2023-2025
Strona:
Opis zajęć: w USOS

To laboratorium zajmie się relacjami ludzi, wody i innych stworzeń na Odrze dotkniętej katastrofą ekologiczną. Jest to zaproszenie do badań etnograficznych nad zmianami klimatycznymi, antropopresją i sytuacją wód w Polsce. Głównymi pytaniami badawczymi są: Co to znaczy śmierć rzeki? Jak i kto (ludzie i inne byty) odpowiadają na zaistniałą sytuację? Czy w obliczu kryzysu można szukać nadziei? Jak kształtują się kulturowe, lokalne aspekty życia w kryzysie ekologicznym? Grupa zajmie się społecznymi konsekwencjami trwającej na Odrze katastrofy, wyobrażeniami rzeki, sposobami radzenia sobie z kryzysem (np. samoorganizacją, aktywizmem, planami ekologicznej odbudowy Odry przeciwstawianymi dalszej jej regulacji, tworzonymi na temat Odry opowieściami). Istotną kwestią będzie refleksja nad transformacyjnymi aspektami kryzysu. Prace będą miały charakter antropologiczny i trans-dyscyplinarny.

<wróć do spisu>

***