Realizacja filmu "Pod Płaszczem Matki Boskiej Murachowskiej"

Tamara Allina

Dwie chórzystki słuchają kazania. Kościół w Murafie. Kadr z filmu „Pod Płaszczem Matki Boskiej Murachowskiej”, reż. Tamara Allina, 2014

Celem mojej działalności podczas dwóch z czterech wyjazdów terenowych do Murafy i Klekotyny była realizacja materiału filmowego (1). Odegrałam rolę badacza „z kamerą w ręku”, ścierając się z utrudnieniami tej metody i zauważając popełniane przez siebie błędy w kwestiach technicznych i estetycznych. Do ostatnich chwil procesu montażu starałam sie panować nad całością materiału, aby stworzyć spójną wypowiedź antropologiczną. Zależało mi na tym, aby zaprezentować konfliktową kwestię używanego języka modlitwy przez katolickich wiernych w Murafie i Klekotynie oraz aby przedstawić obrazy oddające niepowtarzalny klimat wsi. Sądzę, że w tym sensie medium  filmowe dodatkowo okazuje się przydatne podczas badań terenowych, poszerzając pole widzenia odbiorców o pojęcie ruchu, rytmu oraz atmosfery audialnej, przynależnych do rozpatrywanej rzeczywistości.

Tamara Allina. Fot. M. Sokołowska

Studiuję w Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych, w ramach którego zdecydowałam się zdobyć dyplom magisterski w Instytucie Kultury Polskiej UW na kierunku Kulturoznawstwo. Interesują mnie teorie i praktyki kultury wizualnej, zwłaszcza te ujawniające się w dziełach światowej kinematografii. Obecnie uczęszczam także na zajęcia w Instytucie Kognitywistyki UW. Wcześniej (studia licencjackie) częściowo realizowałam program w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW, w Instytucie Historii Sztuki UW oraz w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW.

 

(1) Badania  realizowane z grantu Narodowego Centrum Nauki “Kultura religijna wobec zmian społecznych. Studium porównawcze społeczności lokalnych (Polska – Ukraina)” (Nr projektu 2011/03/B/HS3/00341) pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Zowczak.

Galeria

Powiązane materiały