Centrum Badań Antropologicznych nad Prawosławiem Badania w Supraślu

 

Agata Ładykowska

 

Celem projektu było zbadanie norm moralnych regulujących relacje zachodzące na przecięciu dwóch systemów kulturowych: gospodarki i religii. Projekt odwoływał się do formuły Webera, czyniąc przedmiotem badań prawosławną etykę pracy (Wirtschaftsethik). W kategoriach antropologicznych badania miały na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, jaka logika kulturowa rządzi podejmowaniem decyzji o charakterze ekonomicznym w społecznościach prawosławnych objętych badaniem. Badania prowadzone były równolegle w dwóch terenach badawczych, w Polsce oraz w Estonii.

Monastyr Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy w Supraślu, fot. A. Ładykowska

 

Badania prowadzone w Polsce usytuowane zostały na Podlasiu, z uwagi na obecność wpływowego ośrodka monastycznego, męskiego monasteru Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy w Supraślu. Na rezultatach zaważyła jednak nie obecność monasteru, a historyczny rys regionu: zamieszkująca go mniejszość prawosławna to rdzenna ludność białoruska, która znalazła w obrębie oddziaływania administracji polskiej w wyniku zmiany granic w rezultacie traktatu ryskiego  (1921).

Badanie objęło zatem drugie i trzecie pokolenie rdzennych Białorusinów (wiek: 50-70 lat), o chłopskich korzeniach. Ujawniło ono, że ich trajektorie życiowe ukształtowane zostały pod wpływem socjalistycznego projektu nowoczesności, otwierającego szansę na awans społeczny, jednocześnie usuwając bariery klasowe, jak i religijne. Oznacza to wysoką mobilność społeczną wewnątrz badanej społeczności. Przyczyny tego procesu są złożone, ale wyraźnym źródłem jest proces auto-orientalizacji. W warunkach polskiego „hierarchicznego pluralizmu” (Pasieka 2015) członkowie tej społeczności dążyli do osiągnięcia równorzędnego statusu, jakim – w ich oczach – cieszyli się ich polscy sąsiedzi. Decyzje o charakterze ekonomicznym w komunistycznej Polsce oznaczały wybory życiowe skierowane na osiągnięcie awansu społecznego definiowanego zajmowaną funkcją i wykształceniem. Podejmując tego typu decyzje 50-60 lat temu, członkowie tej społeczności decydowali się na zerwanie ze statusem chłopa, prawosławnego, Białorusina, by utorować sobie drogę do uzyskania tożsamości polskiej lub przynajmniej podobnego statusu.

Monastyr Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy w Supraślu, fot. A. Ładykowska

Tożsamość religijna odgrywała decydującą rolę w podejmowaniu tych decyzji. Nie starali się oni jednak zbliżyć do katolicyzmu, utożsamianego z polskością, ale pozostali na pozycjach ateistycznych, zgodnie z modelem nowoczesności promowanym przez ideologię komunistyczną. W praktyce oznaczało to porzucenie pracy na roli i grawitowanie ku miejskiemu stylowi życia (i wymarzonego miejsca zamieszkania), dążenie do uzyskania wyższego wykształcenia, niekiedy sympatie lewicowe, laickość, oraz wybory karier wiązanych z polskością (tak są postrzegane kariery urzędnicze, w administracji państwowej). Te wszystkie życiowe wybory stały się decydujące dla wysokiej pozycji i kapitału społecznego w warunkach PRL, który następnie przekonwertowany został na kapitał ekonomiczny i wysoki status społeczny po roku 1989 i współcześnie. Ich dzieci należą już w pewnym sensie do całkiem innej społeczności, w wyborach karier życiowych wolnej od napięć obecnych w życiorysach rodziców.