Murafa – lokalne doświadczanie i konstruowanie przestrzeni

Anna Ptaszyńska-Biały

Celem moich badań (1) była próba zrozumienia mechanizmów konstruowania przestrzeni przez mieszkańców Murafy i Klekotyny oraz lokalnego jej doświadczania. Próbowałam przeanalizować wpływ praktyk społecznych, w tym religijnych i ekonomicznych, oraz osobistych przeżyć moich rozmówców na sposób, w jaki patrzą oni na Murafę i okolicę.

Jan Biernacki z Murafy nad narysowaną przez siebie mapą. Fot. J. Wajszczak


Badania swoje oparłam nie tylko na wywiadach etnograficznych, lecz również na materiałach pozyskanych metodą mental map. Dzięki mapom narysowanym przez moich rozmówców udało mi się wyróżnić szereg miejsc i obiektów stanowiących dla mieszkańców ważne punkty odniesienia, przede wszystkim kościół oraz szereg budynków usługowych i użyteczności publicznej. Wskazałam także nie-miejsca (wg terminologii M. Augé), do których zalicza się cała przestrzeń pożydowska.

Jestem absolwentką Instytutu Nauk Politycznych UW ze specjalnością Zarządzanie Europejskie oraz studentką III roku Etnologii i Antropologii Kulturowej. Moje zainteresowania obejmują głównie problematykę mniejszościową w krajach byłego Związku Radzieckiego, oraz kwestie związane z polską sztuką ludową.

(1) Badania  realizowane z grantu Narodowego Centrum Nauki “Kultura religijna wobec zmian społecznych. Studium porównawcze społeczności lokalnych (Polska – Ukraina)” (Nr projektu 2011/03/B/HS3/00341) pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Zowczak.

 

Galeria

Powiązane materiały