V Transdyscyplinarne Forum Badań Jakościowych
TRANSDYSCYPLINARNE SYMPOZJUM BADAŃ JAKOŚCIOWYCH to projekt spotkań, seminariów oraz sieci badaczy jakościowych powołany z inicjatywy badaczy z Zakładu Pedagogiki Kultury Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Katedry Socjologii Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, która ma na celu integrowanie wspólnoty badaczy jakościowych w Polsce, wspomaganie współpracy oraz doskonalenie metodologii i praktyki badań jakościowych w różnych obszarach tematycznych i różnych kontekstach teoretycznych.
Transdyscyplinarność Sympozjum oznacza, że ma ono stworzyć przestrzeń spotkania przedstawicieli wielu dyscyplin i dziedzin nauki: pedagogiki, socjologii, psychologii, nauk o kulturze, etnologii, politologii, medycyny, historii, architektury – i wielu innych – reprezentujących często odmienne sposoby patrzenia na ludzkie sprawy, ale zainteresowanych stosowaniem metodologii badań jakościowych.
Zaproszenie do udziału w Sympozjum skierowane jest także do osób dostrzegających możliwości stosowania badań jakościowych nie tylko w obszarze nauki, ale w świecie biznesu, polityki czy sztuki. Mamy nadzieję, że po raz kolejny Sympozjum, dostarczy okazji do owocnej wymiany doświadczeń w zakresie stosowania różnorodnych jakościowych metod i technik badawczych oraz prezentacji i porównania wyników prowadzonych badań.
Strona sympozjum [1]
Wśród grup tematycznych znajdziemy jedną prowadzoną przez pracowniczki IEiAK UW:
GRUPA 12
Dziecko jako podmiot w badaniach społecznych – wokół kwestii metodologicznych i etycznych
dr Ewa Maciejewska-Mroczek [2], Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski
dr Anna Witeska-Młynarczyk [3] Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
e-mail: anna.witeska@gmail.com [4]
Na gruncie szeroko rozumianych badań nad dzieciństwem, w latach 80. i 90. zaczął wyłaniać się nurt badań z dziećmi (child-centred inquiry). Badacze tego nurtu rozwijają refleksję o dzieciach jako istotnych, „kompletnych” aktorach życia społecznego – podmiotach twórczo współtworzących swoje światy. Dzieciństwo w tej perspektywie nie jest danym raz na zawsze faktem biologicznym, lecz wytworem różnych procesów społecznych. Jako takie, wymaga na nowo namysłu oraz badań empirycznych, prowadzonych z poszanowaniem podmiotowości dzieci i uwzględnieniem ich istotnej roli w tworzeniu społeczeństw. W podejściu tym kluczową wydaje się chęć zrozumienia perspektywy dzieci oraz traktowanie ich głosu jako pełnowartościowego, a ich samych jako kompetentnych uczestników badań.
Oprócz bogactwa materiału empirycznego, badania takie niosą ze sobą wiele wyzwań metodologicznych i etycznych, związanych ze specyfiką pracy z dziećmi i ich pozycją w różnych kontekstach społecznych. Prace tej grupy chcemy poświęcić dyskusji na temat nowych, wciąż dynamicznie rozwijających się metod pracy z dziećmi oraz wyzwaniom i szansom, jakie badania oparte o te metody stwarzają zarówno dla ich uczestników, jak i dla nauk społecznych w ogóle.
Interesują nas w szczególności, ale nie wyłącznie, następujące zagadnienia:
Odnośniki
[1] http://tsbj.slupsk.pl/index.htm
[2] https://etnologia.uw.edu.pl/instytut/ludzie/pracownicy/ewa-maciejewska-mroczek
[3] https://etnologia.uw.edu.pl/instytut/ludzie/pracownicy/anna-witeska-mlynarczyk
[4] mailto:anna.witeska@gmail.com
[5] http://tsbj.slupsk.pl/program.htm