Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW
Published on Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (https://etnologia.uw.edu.pl)

Strona główna > Printer-friendly > Antropologiczne studium korupcji w Republice Dagestanu

Antropologiczne studium korupcji w Republice Dagestanu

Antropologiczne studium korupcji w Republice Dagestanu

 

Źródło Finansowania: Narodowe Centrum Nauki

Kierownik grantu: dr Iwona Kaliszewska [1]

Wykonawcy: Jagoda Schmidt, Marek Kaleta, Kamil Wielecki, Katarzyna Karpik

Termin rozpoczęcia: 15-06-2016

Termin zakończenia: 14-06-2020

Kupowanie rent inwalidzkich, dyplomów ukończenia uczelni, posad w policji lub w urzędzie to codzienność mieszkańców Dagestanu, republiki położonej na Kaukazie Północnym. Celem naszego zespołu było przyjrzenie się bliżej fenomenowi korupcji – zarówno lokalnie, w Dagestanie, jak i szerzej od strony teoretycznej. Zależało nam na głębokim zrozumieniu praktyk w zachodnim dyskursie uważanych za korupcyjne, a tym samym destrukcyjne dla wspólnoty państwowej. Zdawaliśmy sobie sprawę, że niezbędna może się okazać dekonstrukcja pojęcia korupcji, stworzonego na gruncie nauki zachodniej i zakorzenionego w hegemonicznych ideach nowoczesnego państwa narodowego.

Podczas badań zastanawialiśmy się czy praktyki powszechnie zwane korupcją mogą służyć upodmiotowieniu pewnych grup, na przykład grup pozbawionych przywilejów? Czy udział w praktykach korupcyjnych może stanowić „cichy opór” wobec państwa, w tym przypadku państwa rosyjskiego, którego obecność na Kaukazie Północnym nigdy nie została do końca zaakceptowana?

Badania prowadziliśmy w dwóch miejscowościach w południowym Dagestanie oraz w Machaczkale, stolicy republiki, za pomocą wypracowanej podczas projektu metody zakładającej towarzyszenie rozmówcom podczas wizyt w urzędach, u lekarza, we wszystkich tych miejscach, gdzie dochodziło zarówno do wymiany gotówki jak i przysług.

Streszczenie

korupcja

W naszych badaniach odeszliśmy od zachodniocentrycznego spojrzenia na korupcję w stronę znaczeń przypisywanych korupcji lokalnie. Klasyczne definicje korupcji, umieszczające ją w obszarze szarej strefy, definiują ją jako „nadużycie formalnej pozycji dla prywatnych celów”. Ta definicja korupcji zakłada afirmatywną percepcję państwa – w miejscu takim jak Dagestan państwo postrzegane jest przede wszystkim jako źródło przemocy. Pozyskiwanie pieniędzy z budżetu republiki poprzez „kupowanie” rent lub emerytur uważane jest za „odbieranie swojego” lub wręcz cichy opór wobec opresyjnego państwa.

W klasycznym patrzeniu na korupcję przyjmuje się, że pogłębia ona nierówności społeczne - w społeczeństwach o charakterze klanowym (tak jak obserwowaliśmy w Dagestanie), nie musi być to prawdą: uczestnictwo w praktykach korupcyjnych może upodmiotawiać grupy pozbawione przywilejów np. kobiety z „gorszych rodów”, które poprzez kupowanie rent dla siebie lub członków swojej rodziny zyskują pieniądze, którymi mogą same dysponować.

Podczas badań zauważalny był sprzeciw wobec praktyk korupcyjnych wyrażany przez wyznawców islamu reformatorskiego. Salaficcy biznesmeni portretowani przez media jako „fundamentaliści” odrzucali uwikłanie w klan, korupcję I instytucje państwowe probując wprowadzać ekonomie islamską. W efekcie lepiej niż nie-Salafici wpisywali się w gospodarkę rynkową.

Niniejszy projekt miał charakter pionierski również ze względu na to, że rejon Kaukazu Północnego, w tym Dagestan jest często pomijanym terenem badań, ze względu na niestabilną sytuację polityczną, trudności z wjazdem oraz brakiem zachodnich tradycji badawczych w tym rejonie.

Powyższe zagadania są szerzej omówione w 7 artykułach naukowych w międzynarodowych i polskich czasopismach.

Opis terenu

W Machaczkale, stolicy Dagestanu wsiadamy w marszrutkę (mini-bus) i po ok. 2 godzinach drogi jesteśmy w jednej z wsi, w której prowadzimy badania. To zaledwie parę kilometrów od wybrzeża Morza Kaspijskiego, linii kolejowej i szosy Machaczkała-Baku, ale asfalt szybko się kończy, zastępują go piaszczyste, prostopadłe ulice. Przy głównej, imienia Lenina znajduje się Urząd Gminy, meczet i Dom Kultury (akurat zamknięty). Okazałe bramy wjazdowe kryją mniej lub bardziej okazałe domostwa.

Drużba

Wieś powstała w latach sześćdziesiątych, gdy tworzono kołchoz dostarczający arbuzów oraz winogron dla fabryki wódek i koniaków w pobliskim Derbencie (drugie co do wielkości miasto Dagestanu). Mieszkańcy to głównie migranci z górskich wiosek lub ich potomkowie, Dargijczycy, Tabasaranie, Rutułowie, Agułowie.

Główne możliwości zarobku to praca w działającym nadal tylko pod zmienioną nazwą kołchozie (na stałe lub dorywczo), budownictwo i obróbka kamieni, praca na posadach państwowych (nauczyciele), handel oraz świadczenie usług dla lokalnej społeczności (głównie obsługa wesel, których w sezonie letnim odbywa się bardzo dużo). Dużą część ekonomicznych potrzeb rodziny zaspokajają kobiety prowadząc przydomowe ogrody, sady lub gospodarstwa, wytwarzając przetwory z uzbieranych jagód i ziół, tkając dywany. Wiele osób wyjeżdża za pracą do Machaczkały lub do innych miast Federacji Rosyjskiej, a ci którym udało się osiągnąć sukces „na obczyźnie” wspierają finansowo swoich krewnych i przyjaciół w Dagestanie. Każda rodzina utrzymuje też kontakt z miejscem swojego pochodzenia, co napędza wymianę dóbr między mieszkańcami górskich wiosek a ludźmi żyjącymi na nizinach.

usługi kamieniarskie

Majątek w Dagestanie nie jest zbierany indywidualnie lecz grupowo. Mało kto pracuje tylko na swój rachunek. Przyjęte jest, że każdy członek tukhumu (rozszerzonej rodziny, rodu) powiększa rodzinny kapitał czy to przez swoje zarobki, koneksje, wykorzystanie formalnej pozycji  czy przez poświęcanie czasu rodzinie, pomoc w budowie domu dla kuzyna itp. Wsparcia przy poszukiwaniu pracy, wyprawieniu rodzinnej uroczystości, posyłaniu dzieci na studia czy rozkręcaniu własnego biznesu można też szukać u sąsiadów, przyjaciół ze szkoły, (byłych) pracowników tej samej brygady w kołchozie lub po prostu u adnosielczan (mieszkańców tej samej wsi, osób pochodzących z tej samej wsi). Wykorzystując te kręgi wzajemnej wymiany lub świadcząc sobie nawzajem przysługi Dagestańczycy nie raz naciągają lub omijają biurokratyczne procedury i obowiązujące nakazy prawne, uważając je za mało skuteczne, kłopotliwe lub wręcz absurdalne. Podczas naszych badań często słyszeliśmy narzekania na niewydolny system państwowy, ciężką sytuację ekonomiczną w republice i wszechogarniającą korupcję. Nasi rozmówcy opowiadali, że „za wszystko trzeba dać łapówkę”, pracownicy państwowi nie rozpatrzą twojej sprawy póki nie dostaną określonej ilości pieniędzy, a prywatni przedsiębiorcy muszą się liczyć z niespodziewanymi inspekcjami w celu wyciągnięcia od nich dodatkowej opłaty. Niektórzy próbują odciąć się od skorumpowanego systemu, np. żyjąc wedle zasad religii, ale wszyscy w pewien sposób dostosowują się do niełatwej sytuacji i uczą w niej funkcjonować wykorzystując zasoby rodzinne i przyjacielskie. Powszechnie znane są kwoty, które trzeba zapłacić np. za uzyskanie prawa jazdy, przyznanie renty inwalidzkiej, operację w szpitalu, a także ludzie zajmujący się wystawianiem fałszywych dokumentów, pracujący lub handlujący „na czarno”

służba zdrowia

Mimo, że oficjalnie służba zdrowia jest bezpłatna, dostanie się do dobrego lekarza, odpowiednie rozpoznanie choroby i przeprowadzenie niezbędnych zabiegów zależy w dużym stopniu od koneksji pacjenta (i jego rodziny) oraz od wniesionej „opłaty”. Nie dziwi więc, że wielu mieszkańców wsi w przypadku choroby korzysta z tradycyjnych, domowych metod leczenia (napary z ziół, okłady ze spirytusu) lub z usług znachorów.

Ważną częścią rodzinnych przychodów są świadczenia państwowe, m. in. materinskij kapital przysługujący na dzieci. Część pieniędzy wypłacana jest rodzicom niedługo po narodzinach dziecka, jednak część przeznaczona w zamyśle na edukację i późniejsze potrzeby jest trudniejsza do uzyskania „od ręki”, dlatego w Dagestanie powstała sieć „pośredników” oferujących pomość pa materinskomu kapitalu.

wesele

Wyprawienie wesela to jeden z największych rodzinnych wydatków. Bogatsi wynajmują salę weselną, catering oraz muzyków, biedniejsi przygotowują biesiadę w domu z pomocą krewnych i przyjaciół, ale zawsze wesele urządzane jest z przepychem. Ten ważny społeczny rytuał poprzedzają ekonomiczne pertraktacje między rodzinami oraz wymiana darów. Podczas samego wesela goście ofiarowują gospodarzom pieniądze, przy czym każda suma jest skrzętnie zapisywana, aby na najbliższym weselu kogoś z tamtej rodziny „postawić” tyle samo lub więcej. Dodatkowo młodzi dostają tradycyjne prezenty, np. ręcznie przygotowane ciasto. Domowy wyrób (sam lub razem z gotówką) jest też odpowiednim podarkiem na inne okazje, np. dla lekarza lub krewnego, który pomógł znaleźć pracę mężowi.

kobiety na zapleczu

Prace domowe to domena kobiet. Podczas wesela starsze krewne panny młodej ciężko pracują na „zapleczu”, a któregoś z następnych dni spotykają się na własne „przyjęcie”.

Nasze publikacje

Marek Kaleta Bytowaja korupcja Płeć i pokrewieństwo a szara strefa w pewnej dagestańskiej wsi, praca magisterska na kierunku Etnologia i Antropologia Kulturowa, Warszawa, wrzesień 2017, dostępna w archiwum Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW.

Iwona Kaliszewska [1] Cheese bribe Viewing social changes through food and mobility in Daghestan, North Caucasus, Studia Socjologiczne 4 (231), 2018, http://www.studiasocjologiczne.pl/pliki/Studia_Socjologiczne... [2]

Iwona Kaliszewska [1] Sacred Sites and Not-So-Dirty Money in Daghestan, North Caucasus, Journal of Ethnology and Folkloristics 13 (2), 2019, 137-139, https://content.sciendo.com/view/journals/jef/13/2/article-p... [3]

Iwona Kaliszewska [1] “What good are all these divisions in Islam?”. Everyday Islam and normative discourses in Daghestan, Contemporary Islam, 2019, 1-22, https://link.springer.com/article/10.1007/s11562-019-00436-9 [4]

Iwona Kaliszewska [1] Halal landscapes of Dagestani entrepreneurs in Makhachkala, Ethnicities 0(0), 1-23, 2020, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1468796820905692 [5]

Iwona Kaliszewska [1], Marek Kaleta, Jagoda Schmidt Islamic framing of economic activities of Salafi-oriented Muslims in Daghestan, North Caucasus: an anthropological approach, Slavic Review, 2022 (artykuł przyjęty do publikacji)

Iwona Kaliszewska [1], Jagoda Schmidt ‘Nobody will marry you if you don’t have a pension’. Female bribing practices in Dagestan, North Caucasus, Caucasus Survey, 2022 

Kamili Wielecki Filling in the Urban Space: The “Port-Petrovsk” Fishery and Elemental Urbanization in Makhachkala, Caucasus Survey (artykuł przyjęty do publikacji)

Powiązane materiały 
Antropologiczne studium korupcji w Republice Dagestanu [6]

Na skróty

  • Dyżury
  • Katalog biblioteki
  • Plany zajęć
  • Pracownicy
  • Kalendarz wydarzeń

Adres URL źródła: https://etnologia.uw.edu.pl/antropologiczne-studium-korupcji-w-republice-dagestanu

Odnośniki
[1] https://etnologia.uw.edu.pl/instytut/ludzie/pracownicy/iwona-kaliszewska
[2] http://www.studiasocjologiczne.pl/pliki/Studia_Socjologiczne_2018_Nr4_s.103_130.pdf
[3] https://content.sciendo.com/view/journals/jef/13/2/article-p137.xml
[4] https://link.springer.com/article/10.1007/s11562-019-00436-9
[5] https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1468796820905692
[6] https://etnologia.uw.edu.pl/instytut/badania/granty/antropologiczne-studium-korupcji-w-republice-dagestanu